Według Transport Asset Protection Association, organizacji skupiającej się na bezpieczeństwie i odporności łańcucha dostaw, w 2020 roku dokonano kradzieży produktów o wartości ponad 172 milionów euro podczas transportu drogowego w Europie, Afryce i na Bliskim Wschodzie. To wydarzyło się pomimo ciężkich restrykcji związanych z pandemią COVID-19.
Kraje z największą liczbą przestępstw związanych z kradzieżą towarów to Wielka Brytania, Niemcy, Holandia, Hiszpania i Rosja.
Podane wyżej całkowite straty na rok 2020 to tylko ułamek tego, co faktycznie zostało utracone.
Podczas gdy schematy przestępcze różnią się w czasie, w Europie najczęściej kradzieże towarów podczas transportu zdarzają się, gdy pojazd zatrzymuje się na niepilnowanym parkingu. Przykładowo w Rosji przestępcy często tworzą fałszywe firmy transportowe, które rzekomo zajmą się przewozem (mogą sfabrykować dokumenty kierowcy, pojazdu lub firmy).
Istnieje wiele różnych schematów i oszustw ukierunkowanych na ładunki w transporcie. Wzrost kradzieży ładunków w Europie ma miejsce od ostatniej dekady, zwłaszcza w związku z rosnącym popytem na towary luksusowe.